Hoe dunner de motorolie, hoe minder kracht de motor hoeft te gebruiken om de olie door het circuit te pompen. Dit verlaagt het brandstofverbruik en daarom proberen autofabrikanten voortdurend om de uitstoot van voertuigen te verminderen.
Hoe dunner een motorolie wordt, hoe belangrijker de rol van de toegevoegde additieven. Terwijl de basisolie vroeger de belangrijkste prestatiecomponent van motorolie was, zijn het tegenwoordig de additievenpakketten. Moderne oliën bestaan voor bijna een derde uit additievenpakketten. Alleen deze bieden reiniging, corrosiebescherming, koeling en smering voor de oliën met extreem lage viscositeit. De eigenlijke olie is vaak alleen nog de dragervloeistof van de additievenpakketten.
Wat gebeurt er als ik te dikke olie in de motor doe?
Oliver Kuhn, plaatsvervangend hoofd van het olielaboratorium van LIQUI MOLY, beantwoord deze vraag: De eigenlijke smering is hier minder een probleem, afgezien van het feit dat het brandstofverbruik toeneemt. Maar om de dikke olie door de kleine oliekanaaltjes voor dunne olie te persen, moet de oliepomp harder werken. Daardoor kan hij overbelast raken en uitvallen. En dan zit de motor helemaal zonder smering.
Wat gebeurt er als ik zo'n dunne olie vul in een motor die er niet voor ontworpen is?
Oliver Kuhn: Als een motor hier niet voor ontworpen is, moet je het zeker niet doen. Want dan is de oliefilm gewoon te dun voor de motor. Hij heeft dan onvoldoende draagkracht en scheurt. Een verstoorde oliefilm betekent een sterk verhoogde slijtage, die zich kan uitbreiden tot vastgelopen lagers. En dat kan weer leiden tot gevolgschade en zelfs tot kapitale motorschade.
Zulke dunne motoroliën zie je vooral in auto's. Hoe zit het met motoren, bedrijfsvoertuigen en boten?
Verreweg het meeste ontwikkelingswerk voor motoroliën met lage viscositeit vindt plaats in de sector personenauto's. In bedrijfsvoertuigen is er ook een tendens naar dunnere oliën, maar in een veel trager tempo. Hier is het moeilijk om brandstofbesparing en hogere slijtage met elkaar af te wegen. Voor motorfietsen is er ook een trend naar dunnere oliën, maar slechts tot xW-30. Dit komt ook doordat de motorolie in veel modellen ook de versnellingsbak smeert en dus speciale eigenschappen moet hebben. En boten hebben over het algemeen geen behoefte aan een lage viscositeit bij lage temperaturen - slechts weinig mensen gaan bij min 20°C het water op. Bovendien verandert de motortechnologie daar niet zo snel als bij auto's.
Bron: https://www.liqui-moly.com/nl/nl/pers/persberichten/motorolie-zonder-olie.html